@Maarten: Gebruik UTM Codes voor meer inzicht in je webverkeer!

MTAls je een nieuwsbrief verstuurt wil je graag weten hoeveel personen hiervan op links klikken die naar je website leiden. Dit geldt natuurlijk ook voor andere externe links naar je website toe, bijvoorbeeld in de handtekening van je e-mail of een online banner op een andere website. Dit verkeer kan je makkelijk volgen door het instellen van UTM codes in de links.

Reageer: #bengelmedia

 

Wanneer je een UTM code hebt toegevoegd aan je link kan je in Analytics de statistieken terug vinden onder de tab ‘Campagnes’. Op deze manier is het makkelijk om het gedrag van de bezoekers per campagne uit te splitsen. Dit is een instrument wat ik zelf vaak gebruik. Het opzoeken van campagnes en het analyseren hiervan gaat een stuk gemakkelijker.

 

Als er een UTM code is gekoppeld aan een campagne zie je dit altijd terug in de URL.

 

Voorbeeld link zonder UTM code:
http://www.bengelmedia.nl/contact

 

Voorbeeld link met UTM code:
http://www.bengelmedia.nl/contact?utm_source=contact_button&utm_medium=Nieuwsbrief&utm_campaign=Nieuwsbrief_sept14

 

Vanaf het vraagteken begint de code. Eerst wordt de bron omschreven, dan het medium en als laatste de campagne. De bron geeft aan waar de link in zit, in dit geval de contact button in de nieuwsbrief. Het medium is de nieuwsbrief en de campagne is ‘Nieuwsbrief_sept14’. Een andere link in dezelfde nieuwsbrief doe je op dezelfde manier. Je past alleen de source/ bron van de link aan.

 

Voortaan krijg je dus de landingen die voortkomen uit je nieuwsbrief of andere campagnes onder de tab campagne te zien. Het hulpprogramma voor het maken van UTM codes die ik zelf altijd gebruik vind je hier.

 

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases