Bengelmedia logo

KDZ Express: We get it there

Klant

KDZ Express, een koeriersbedrijf dat wereldwijd pakketten vervoert en een hoofdkantoor heeft op Schiphol.

 

Vraag

KDZ Express is actief in een concurrerende markt met grote spelers zoals DHL en UPS. Aan Amsterdams marketingbureau Bengelmedia de vraag om een onderscheidende positionering te ontwikkelen.

 

Strategie Bengelmedia

KDZ onderscheidt zich uiteraard van de internationale spelers door het feit dat het Nederlands is. Daardoor passen waarden als dichtbij, bekend en vertrouwd. KDZ richt zich daarnaast specifiek op het MKB. Omdat het zelf ook een MKB-bedrijf is KDZ herkenbaar en persoonlijk. Bovendien is KDZ als middelgroot bedrijf, meer dan internationale concurrenten, in staat maatwerk te leveren en flexibel te zijn. Tot slot bleek uit onze gesprekken dat KDZ graag bekend wil staan als het koeriersbedrijf dat pakketten verzenden eenvoudig maakt met onder andere gebruiksvriendelijke software en een zeer goede klantenservice.

Door dit proces, waarin we het bedrijf en het product of de dienst samen met de klant ontleden, valt de positionering uiteindelijk vaak bijna vanzelf op zijn plek. KDZ besloten we te positioneren als de Nederlandse huisleverancier van het MKB als het gaat om internationale zendingen. KDZ is MKB’er onder de MKB’ers en daardoor begrijpt KDZ beter wat de klant nodig heeft en speelt daar op in met haar producten, diensten en dienstverlening.

Als fullservice-marketingbureau stopte onze dienstverlening uiteraard niet bij de positionering. Toen deze eenmaal stond konden we ook een communicatieconcept uitwerken. Daarin wilden we twee dingen terug laten komen. 1: KDZ brengt je pakket zonder problemen van A naar B, daar hoeft de klant zich niet druk over te maken. 2: KDZ snapt het belang van een goede express service en wat de klant nodig heeft. Dat resulteerde in de pay-off ‘We get it there’ waarin zowel het brengen als het snappen zit. Ook visueel hebben we dit uitgebeeld. In foto’s van verschillende internationale steden zie je de route van het pakket en de eindbestemming: ‘We get it there’!

Dit concept hebben toegepast op alle communicatiemiddelen en huisstijl items waaronder een nieuwe brochure, briefpapier en visitekaartjes. Ook hebben we een nieuwe website voor KDZ gebouwd. Na zo’n proces van veranderingen is het voor de klant (en ook voor ons) altijd mooi de nieuwe positionering en huisstijl te lanceren. Voor KDZ viel dit samen met hun 50-jarig bestaan. Alle klanten ontvingen een feestelijke mailing samen met een doos petit fours met het logo. Sindsdien verzorgt Bengelmedia ook alle onlinecampagnes voor KDZ Express.

 

Resultaat

Een onderscheidende en herkenbare positionering en huisstijl als de huisleverancier van het MKB. De zaken gaan goed bij KDZ Express dankzij een continue stroom van koeriersopdrachten van MKB-bedrijven.

 

Heb je een vraag naar aanleiding van deze case? Laat het ons hieronder weten:

 

neem contact op