Facebook past nieuwsfeed aan, wat verandert er?

Facebook past nieuwsfeed aan 01Dat Facebook haar piek bereikt heeft dat wisten we al een tijdje. Nu heeft Mark Zuckerberg dit ook ingezien en wil hier nu echt iets aan gaan doen. Nu heeft Facebook echter aangekondigd dat ze de prioriteit willen geven aan content van gebruikers in plaats van pagina’s van bedrijven, media en nieuwswebsites. In dit artikel wordt ingegaan wat we mogen verwachten van deze verandering.

 

Waarom

Na de druk vanuit de politiek om ‘fake news’ aan te pakken, begint Facebook nu met de aanpassing van de newsfeed om zo relevanter voor haar gebruikers te zijn. Er zijn grofweg 3 aanleidingen voor de aanpassing:

  • – Steeds meer jongeren keren Facebook de rug toe omdat hun tijdlijn vol staat met reclame en nauwelijks meer met foto’s of updates van vrienden en familie. Als gevolg hiervan steeds meer slapende gebruikers;
  • – Discussie over de gezondheid van social media;
  • – Mediabedrijven klagen bij Facebook dat nieuwswebsites en kranten niks betalen bij Facebook voor het publiceren van berichten, maar wel vaak een groot bereik hebben.

 

Gezondheid en Facebook

Facebook claimt dat het slecht zou zijn voor de gezondheid om eindeloos door het nieuwsoverzicht te scrollen zonder interactie, oftewel ze willen dat gebruikers de conversatie aangaan en berichten delen omdat dit wel positief bijdraagt aan iemand zijn leven. Op deze manier komen de berichten waar je interactie mee hebt, hoger te staan in het nieuwsoverzicht met als doel: de gebruikers meer waardevolle tijd te laten besteden op Facebook en niet overladen met spam. Toch wel ironisch in een tijd dat het effect van social media op de gezondheid sowieso al in een kwaad daglicht stond.

 

Wat verandert er?

In navolging op de snooze button waarbij je berichten van een pagina op je tijdlijn kon uitzetten voor 30 dagen geeft Facebook nu de voorkeur aan berichten van vrienden of familie. Hoe dit werkt: berichten van bedrijven- en nieuwspagina’s krijgen een lagere prioriteit(ranking) dan berichten van personen. Dit betekent dus een nog lager organisch bereik dan je al had.

 

Video: https://www.facebook.com/facebook/videos/10156988765141729/

 

Gevolgen voor bereik

Voor de wijzigingen in het algoritme van de newsfeed was het organische bereik onder volgers van bedrijfspagina’s ook al niet hoog. Dit lag zo tussen de 5 en 6 procent. Nu is de verwachting dat dit met deze update nog verder omlaag zal gaan. De pagina’s die dit het meeste gaan voelen zijn degene zonder veel interactie en waarbij het publiek geneigd is om deze passief tot zich te nemen, kunnen de grootste daling in het bereik verwachten.

 

Adverteren

Dit betekent voor veel bedrijven dat ze moeten betalen op het moment dat ze hun volgers willen bereiken. Nu Facebook voorrang geeft aan berichten van personen zal het bereik drastisch afnemen. Het is de verwachting dat dit ook een verandering teweeg gaat brengen voor het betaalde bereik. Wanneer facebook gebruikers minder tijd besteden op het platform zal het meer budget kosten om eenzelfde hoeveelheid mensen te bereiken dan voor de aanpassing.

 

Gaat video afnemen?

Eerder gaf Facebook nog aan dat video hot & happening zou worden omdat Facebookgebruikers op deze manier makkelijk content tot zich kunnen nemen. Uit cijfers is dus gebleken dat er in het algemeen veel meer video’s en berichten door bedrijven werden gepost dan door gebruikers, en dat er naar verhouding weinig interactie was op deze berichten. Dit betekent niet dat video geen resultaat meer kan opleveren. Wel betekent dit dat ook het bereik van een video, die vaak passief wordt geconsumeerd, meer geld gaat kosten.

 

Tips om op de nieuwe update in te spelen

Facebook past nieuwsfeed aan 02De makkelijkste en meest praktische tip is om je volgers te laten zien hoe ze jouw berichten toch als eerste kunnen blijven zien. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar de pagina die je volgt of wil volgen
  2. Klik op volgen
  3. Vink “als eerste weergeven” aan.
  4. Klaar! Je ziet nog steeds content van je favoriete pagina als eerste in het nieuwsoverzicht.

 

Ten tweede zien wij het als een kans om je als merk te onderscheiden met waardevolle content waar het publiek op reageert. Probeer de interactie aan te gaan met de doelgroep zodat jouw berichten dus hoger ranken in het nieuwsoverzicht wat weer gratis bereik betekent, gewoon zoals je dat gewend was. En tot slot willen we als belangrijkste tip meegeven om vooral te experimenteren met verschillende vormen content zoals live-video’s, video’s, blogs, infograpics, whitepapers, foto’s etc. etc. Zo kom je er vanzelf achter op wat voor content interactie plaatsvindt en je dus hoger zult ranken in het nieuwsoverzicht.

 

Heb je nog een vraag of advies nodig? Neem contact op of laat een bericht achter

 

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases.

Mis niks

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Dan sturen we je 4x per jaar ons nieuwste werk en gaafste cases